State

 


 

[1840]  Alexis de Tocqueville,  De la Démocratie en Amérique, vol. II, Flammarion, Paris, 1981

-  "Il s'est élevé de nos jours une secte célèbre par son génie et ses extravagances, qui prétendait concentrer tous le biens dans les mains d'un pouvoir central et charger celui-là de les distribuer ensuite, suivante le mérite, à tous les particuliers." (p. 50)

-  "Partout l'État arrive de plus en plus à diriger par lui-même les moindres citoyens et à conduire seul chacun d'eux dans les moindres affaires.
Presque tous les établissement charitables de l'ancienne Europe étaient dans les mains de particuliers ou de corporations; ils sont tous tombés plus ou moins sous la dépendance du souverain, et, dans plusieurs pays, ils sont régis par lui. C'est l'État qui a entrepris presque seul de donner du pain à ceux qui ont faim, de secours et un asile aux malades, du travail aux oisifs; il s'est fait le réparateur presque unique de toutes les misères.
L'éducation, aussi bien que la charité, est devenue, chez la plupart des peuples de nos jours, une affaire nationale. L'État reçoit et souvent prend l'enfant des bras de sa mère pour le confier à ses agents; c'est lui qui se charge d'inspirer à chaque génération des sentiments, et de lui fournir des idées. L'uniformité régne dans les études comme dans tout le reste; la diversité, comme la liberté, en disparaissent chaque jour." (pp. 370-371)

 

[1848]  Frédéric Bastiat, L'État, article publié dans le Journal des Débats, 25/10/1848, maintenant in Sophismes économiques, troisième édition, Paris, 1873

-  "L'État c'est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s'efforce de vivre aux dépens de tout le monde."

 

[1863]  Pierre-Joseph Proudhon,  Du Principe Fédératif, Éditions Bossard, Paris, 1921

-  "Tous les articles d'une constitution peuvent se ramener à un article unique, celui qui concerne le rôle et la compétence de ce grand fonctionnaire qui a nom l'État. Nos assemblées nationales se sont occupées à l'envi de la distinction et de la séparation des pouvoirs, c'est-à-dire des facultés d'action de l'État; quant à la compétence de l'État en elle-même, à son étendue, à son objet, on ne voit pas que personne s'en soit beaucoup inquiété. On a songé au partage, comme disait naïvement un ministre de 1848; quant à la chose à partager, il a paru généralement que plus il y en aurait, plus la fête serait belle. Et pourtant la délimitation du rôle de l'État est une question de vie ou de mort pour la liberté, collective et individuelle." (p. 115)

 

[1895]  Gustave Le Bon,  Psychologie des foules, Quadrige/Presses Universitaires de France, Paris, 1998

-  "Avec l'indifférence et l'impuissance croissantes des citoyens, le rôle des gouvernements est obligé de grandir encore. Ces derniers doivent avoir forcément l'esprit d'initiative, d'entreprise et de conduite que les particuliers ont perdu. Il leur faut tout entreprendre, tout diriger, tout protéger. L'État devient alors un dieu tout-puissant. Mais l'expérience enseigne que le pouvoir de telles divinités ne fut jamais ni bien durable ni bien fort." (p. 123)

 

[1897]  Piotr Kropotkin,  The State [L'État - Son role historique], Freedom Press, London, 1987

-  "Man lived in Societies for thousands of years before the State had been heard of; it is to forget that so far as Europe is concerned the State is of recent origin - it barely goes back to the sixteenth century; and finally, it is to ignore that the most glorious periods in Man's history are those in which civil liberties and communal life had not yet been destroyed by the State, and in which large numbers of people lived in communes and free federations." "The State is only one of the forms assumed by society in the course of history. Why then make no distinction between what is permanent and what is accidental?" "On the other hand the State has also been confused with Government [Administration]. Since there can be no State without government, it has sometimes been said that what one must aim at is the absence of government and not the abolition of the State." "However, it seems to me that State and government are two concepts of a different order. The State idea means something quite different from the idea of government. It not only includes the existence of a power situated above society, but also of a territorial concentration as well as the concentration in the hands of a few of many functions in the life of societies." "A whole mechanism of legislation and policing has to be developed in order to subject some classes to the domination of others." (p. 10)

-  "The role of the nascent State in the sixteenth and seventeenth centuries in relation to the urban centres was to destroy the independence of the cities; to pillage the rich guilds of merchants and artisans; to concentrate in its hands the external commerce of the cities and ruin it; to lay hands on the internal administration of the guilds and subject internal commerce as well as all manufactures, in every detail to the control of a host of officials - and in this way to kill industry and the arts; by taking over the local militias and the whole municipal administration, crushing the weak in the interest of the strong by taxation, and ruining the countries by war."  "Obviously the same tactic was applied to the villages and the peasants. Once the State felt strong enough it eagerly set about destroying the village commune, ruining the peasants in its clutches and plundering the common land." (p. 44)

-  "In France, the pillage started in the sixteenth century ... ." "In the following century, at a low estimate, half the communally owned lands were simply taken over by the nobility and the clergy under the aegis of the State." (pp. 44-45)
-  "Each new regime saw in the communal lands a means of compensating its henchmen." (p. 46)

 

[1911]  Roberto Michels,  La sociologia del partito politico nella democrazia moderna [Zur Soziologie des Parteiwesens in der modernen Demokratie], seconda edizione riveduta e accresciuta 1925, il Mulino, Bologna, 1966

-  "... non è assolutamente possibile l'esistenza di uno Stato senza classi. L'amministrazione di uno smisurato capitale, soprattutto se si tratta di denaro appartenente alla collettività, dà all'amministratore almeno la stessa quantità di potere che gli verrebbe dal possesso di un capitale personale, dalla proprietà privata." (p. 510)

-  "Il governo o, se si vuole, lo Stato, può quindi essere sempre solo l'organizzazione di una minoranza che ha lo scopo di imporre al resto della società 'l'ordine legale' sorto per le esigenze originate dal suo dominio e dal suo sfruttamento della massa degli iloti, e mai l'emanazione della maggioranza e tanto meno la rappresentanza della maggioranza stessa." (p. 514)

 

[1919]  Randolph Bourne,  The State, Resistance Press, New York, 1919

-  "... the State - the organization of the entire herd ...."

 

[1929]  Walter Lippmann, A Preface to Morals, George Allen & Unwin, London, 1929

-  "A State is absolute in the sense which I have in mind when it claims the right to a monopoly of all the force within the community, to make war, to make peace, to conscript life, to tax, to establish and disestablish property, to define crime, to punish disobedience, to control education, to supervise the family, to regulate personal habits, and to censor opinions. The modern State claims all of these powers, and, in the matter of theory, there is no real difference in the size of the claim between communists, fascists, and democrats." (p. 80)

 

[1935]  Benito Mussolini, Articolo 'Fascismo' nella Enciclopedia Italiana, Roma, 1935

-  "Niente fuori dello Stato, al di sopra dello Stato, contro lo Stato. Tutto allo Stato, per lo Stato, nello Stato." ["Nothing outside the State, above the State, against the State. Everything to the State, for the State, within the State."]

 

[1945]  Bertrand de Jouvenel, On Power : its nature and the history of its growth (Du pouvoir : histoire naturelle de sa croissance), Liberty Press, Indianapolis, 1993

-  "Before the nineteenth century it never occurred to any Western thinker to suppose that there was, in any collection of men subject to a common political direction, anything with a real existence except individuals." "Where we now say 'France,' with the sensation of talking about a real person, they used to say, according to the date of the speaker, either 'the people and commons of Rome,' or 'the Senate and people of Rome,' ... . What the word 'people,' in its wider acceptation, evoked for them was something entirely concrete, namely the Roman citizens gathered in conclave; they had no need of a word equivalent to our 'nation' because the adding up of individuals resulted, as they saw it, only in an arithmetical total and not in a quite different sort of creature. They had just as little need of the word 'state', because they were not conscious of a thing transcendent, living above and beyond themselves, but only of certain interests which they had in common and which made up the res publica." (pp. 49-50)

-  "... the state is in essence the result of the successes achieved by a band of brigands who superimpose themselves on small, distinct societies; this band, which is itself organized in a society as fraternal and as full of thieves' justice as you please, behaves towards the vanquished and the subjected as Power in the pure state." (p. 113)

-  "The parasitic domination of a small society over a collection of other societies - that is everywhere the mark of the big formation, the state." (p. 114)

-  "History ... is the picture of a concentration of forces growing to the hand of a single person, called the state, which disposes, as it goes, of ever ampler resources, claims over the community ever wider rights, and tolerates less and less any authority existing outside itself. The state is command; it aims at being the organizer-in-chief of society; and at making its monopoly of this role ever more complete." (p. 261)

 

[1950]  Alex Comfort, Authority and Delinquency in the Modern State. A criminological approach to the problem of power, Routledge & Kegan Paul, London, 1950

-  "Earlier opinion looked primarily to law and government to protect their persons and property from individual criminals, private or public. Modern opinion shows a growing concern with the protection of individuals against the activities of states. The individual to-day is far less menaced by local gangsterism than by the aggression, tyranny, or suppression of rights which he anticipates from the governments of other countries, or of his own." (p. 72)

-  "For the earlier theorists, men were greedy or violent by nature or through moral depravity. Our ideas of human nature have become a good deal less rigid." (p. 73)

 

[1953]  Robert A. Nisbet,  Community & Power, (formerly : The Quest for Community), Oxford University Press, New York, 1962

-  "The contemporary State, with all its apparatus of bureaucracy, has become more powerful, more cohesive, and is endowed with more functions than at any time in its history." (p. 48)

-  "... the State is not the direct outgrowth of family, tribe, or local community."
"If there is any single origin of the institutional State, it is in the circumstances and relationships of war.' (p. 100)

-  "The extraordinary unity of relationship in the contemporary State, together with its massive accumulation of effective functions, makes the control of the State the greatest single goal, or prize, in modern struggle for power." (p. 103)

-  "In historical terms the State is the outgrowth of war. In its earliest form, everywhere, it is essentially a military organization;" (p. 119)

 

[1967]  Passerin d'Entrèves, Alessandro  "The Notion of the State", Oxford Clarendon Press, Oxford

-  "The State 'exists' in as far as a force exists which bears its name. The relations of the State with individuals as well as those between States are relations of force. The existence of the State is commonly and naively represented in the shape of the policeman and the tax-collector, who watch over and ensure the peaceful living together of men. It is also represented in the shape of big armies, of powerful guns, and fortresses, set up to protect and defend that coexistence against external dangers arising from the potential threat of the 'force' of other States." (p. 2)

-  "Indeed, in our modern world the force at the State's disposal is greater than the human imagination can conceive, and the mind almost shrinks from considering the consequences that could follow from its full employment." (p. 4)

-  "On a purely factual plane, the State does not 'exists' : it is nowhere to be found, a real person of flesh and blood. Only individuals can be found, whose decisions are said to be the State's because of some peculiar qualification." (p. 19)

 

[1974]  Pierre Clastres,  La Société contre l'État, Les Éditions de Minuit, Paris, 1996

-  "La division majeure de la société, celle qui fonde toutes les autres, y compris sans doute la division du travail, c'est la nouvelle disposition verticale entre la base et le sommet, c'est la grande coupure politique entre détenteurs de la force, qu'elle soit guerrière ou religieuse, et assujettis à cette force. La relation politique de pouvoir précède et fonde la relation économique d'exploitation. Avant d'être économique, l'aliénation est politique, le pouvoir est avant le travail, l'économique est une dérive du politique, l'émergence de l'état détermine l'apparition des classes." (p. 69)

 

[1976]  Jean-François Revel,  La Tentation Totalitaire, Éditions Robert Laffont, Paris, 1976

-  "Quand l'État intervient pour des viticulteurs français en taxant les vins italiens, par exemple, il intervient contre les consommateurs français des vins italiens, en les obligeant à les payer plus cher ou à boire des vins français. A la limite, chaque citoyen ... chaque groupe de citoyens réclame la tyrannie de l'État à son seul bénéfice contre tous les autres citoyens." (p. 270)

-  "L'État ... tend à supprimer, sur le territoire qu'il contrôle, une diversité où il ne voit qu'une mosaïque de particularismes rebelles à son autorité unificatrice et contraires à la 'cohésion nationale'. Et, il tend, au-dehors, à s'opposer aux autres Etats, même lorsqu'il est provisoirement leur allié, à penser le monde en termes de rivalités, puisqu'il est un outil crée pour la rivalité. Sa loi et soin poids le portent à exacerber ce que l'on pourrait appeler la conscience frontalière. Dans le même temps, il rend de plus en plus homogène la société comprise à l'intérieur des frontières et de plus en plus marquée la séparation entre cette société et l'extérieur, entre 'nous' et les 'autres'.
C'est pourquoi tant de gouvernements s'efforcent d'isoler leur population du reste de l'humanité, en prohibant ou en dosant avec soin ses contacts avec les étrangers, les entrées et les sorties des personnes, et surtout des idées." (p. 331)

-  "Cette isolation des groupes humaines les uns par rapport aux autres est facilitée par une opération parallèle, l'encouragement au nationalisme populaire, à la vanité chauvine la plus puérile, à la xénophobie et à la susceptibilité. L'insondable sous-information des peuples, due à la prépondérance quasi universelle des propagandes d'État, déclenche et justifie tout à la fois une mégalomanie collective d'autant plus aisée à cultiver qu'on lui ôte tout point de comparaison possible avec l'étranger." (p. 332)

-  "L'État ne correspond presque jamais aux divisions culturelles et économiques réelles des sociétés humaines.
Il mobilise ce qu'il y a de moins critique et de plus pathologique en l'homme, au service de pseudo-intérêts dits nationaux, qui ne le sont pas toujours.
Il détourne l'essentiel de la richesse vers les armements.
Il fournit une base idéologique et passionnelle au despotisme, en même temps qu'une scène propice au vedettariat politique de démagogues.
Il constitue une incitation à la corruption, parce qu'il pousse ceux qui l'occupent (dans la plupart des cas il s'agit en effet d'occupation de l'État, au sens où on parle d'occupation d'un pays conquis) aussi bien à la vénalité et à l'affairisme qu'à l'abus du pouvoir proprement politique." (p. 335)

-  "Les États-nations, en majorité, sont-ils ou bien déjà totalitaires ou bien des réceptacles tout préparés pour le mélange stalinien d'étatisme réactionnaire et de socialisme verbal." (p. 345)

 

[1983]  Eugène Enriquez,  De la Horde à l'État. Essai de psychanalyse du lien social, Gallimard, Paris, 1983

-  "... les individus sont 'floués' par l'État, ils croient être représentés par lui, ils sont en réalité dominés par lui, ils renoncent aux pulsion en pensant que l'État en fera de même, il s'aperçoivent que le fonctionnement normal de l'État est l'inverse de ce qu'il requiert. Ainsi le mouvement civilisateur qui va des sociétés primitives (à culpabilité minimale) aux sociétés étatiques (à culpabilité maximale) aboutit à une répression grandissante des individus et à des explosion de haine gigantesques." (p. 166)

-  "... l'État prend tout et ne donne rien, l'État est l'institution qui permet à la pulsion de mort de se déployer dans toute son ampleur; enfin l'État n'est pas, ce que croyait Hobbes, le rempart à la guerre de tous contre tous, l'instauration du débat et de l'échange, mais exactement le contraire, malgré le visage débonnaire qu'il se donne, en temps de paix." (p. 166)

-  "La croissance de l'État et sa cristallisation, c'est la généralisation de la castration et de la mort ... lorsque le règne de l'État est définitivement installé, les citoyens ont disparu." (p. 166)

-  "L'État ... donnera au Peuple le corps physique (l'appareil bureaucratique) et mystique (l'idée de nation et de patrie)." (p. 327)

 

[1992]  Basil Davidson,  The Black Man's Burden. Africa and the Curse of the Nation-State, James Curry, Oxford, 1994

-  "If the postcolonial nation-state had become a shackle on progress, as more and more critics in Africa seemed to agree by the end of the 1980s, the prime reason could appear in little doubt. The state was not liberating and protective of its citizens, no matter what its propaganda claimed : on the contrary, its gross effect was constricting and exploitative, or else it simply failed to operate in any social sense at all." (p. 290)

 

[1999]  Martin van Creveld,  The Rise and Decline of the State, Cambridge University Press, Cambridge

-  "The state ... is a comparatively recent invention. During most of history and especially prehistory, there existed government but not states." (p. 1)

-  "Having grown out of the instruments that had helped monarchs turn themselves into absolute rulers, the state acquired a life of its own. Like some latter-day monster, it loomed over society; and, in turn, subjected that society to a flattening process unequaled in history until then." (p. 186)